Structured Data: Wat is het, en hoe werkt het?

Structured data ofwel schematische opmaak is onmisbaar voor jouw SEO strategie. Naast data je de zoekmachine meer data bied, geef je de gebruiker ook meer informatie in de zoekresultaten om uiteindelijk een betere keuze te maken. Structured data resulteert daarom ook vaak in een hogere CTR (click-trough rate). Wat is structured data nou precies, en hoe kan ook jij het gebruiken?

Mika de Bruijn

Eigenaar, Lead Designer

Wat is structured data precies?

Structured data is het verreiken van de data op je website. Je kunt je voorstellen dat een zoekmachine niet precies weet wat alle content op je website is. Een review, recept of wedstrijduitslag bijvoorbeeld? Met structured data kan je dit de zoekmachines duidelijk maken. Deze data kunnen zoekmachines later gebruiken om jouw content op een duidelijke manier te weergeven in de zoekresultaten (Rich-Snippet). Deze data helpt de Google Assistent of Siri bijvoorbeeld ook met het begrijpen van je content. Deze data wordt vaak in JSON formaat geschreven, en toegevoegd aan websites. Voor het toevoegen van structured data aan je website, verwijs ik je graag door naar deze uitleg van google.

 

Welke soorten structured data zijn er?

Kort samengevat? Heel veel! Maar de meest voorkomende vormen van structured data zijn:

 

Breadcrumbs

Door je pagina structuur te markeren krijgen zoekmachines een beter beeld van de opbouw van je site. Dit doe je door breadcrumbs, een kruimelpad toe te voegen aan je pagina’s. Naast dat zoekmachines het fijn vinden is het ook nog eens super gebruiksvriendelijk!

 

Bedrijven & Organisaties

In deze vorm van structured data kan je informatie over je bedrijf markeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je telefoonnummer, openingstijden en de locatie. Deze vorm van structured dat is vooral erg belangrijk voor lokale SEO.

 

Reviews

Met dit type structured data kan je reviews over jouw bedrijf voor zoekmachines markeren. Met deze data krijgt jouw zoekresultaat een steraanduiding in de zoekresultaten van Google. Dit wekt vertrouwen op, en door de opvallende sterren verhoogt het ook nog eens de CTR (click-trough rate).

 

Producten

Met deze vorm van structured data kan je jouw productinformatie markeren voor zoekmachines. Super handig als je een webshop hebt bijvoorbeeld. Met deze structured data krijg je bij jouw zoekresultaat onder andere de prijs, voorraad en levertijd te zien.

 

Recepten

Heb je een kook website? Met deze variant van structured data kan je jouw recepten markeren voor zoekmachines. Je krijgt dan bijvoorbeeld de bereidingstijd, voedingswaarde en beoordeling te zien.

 

Evenementen

Met dit type structured data kan je alle informatie over jouw evenement markeren. Hiermee kan je onder andere de naam en datum van jouw evenement in de zoekresultaten worden getoond.

 

Wat doet structured data voor jouw website?

Op het moment heeft structured data nog geen directe invloed op de ranking van jouw pagina’s. Dit betekend echter niet dat je er geen aandacht aan hoeft te besteden. Hoog scoren in Google is één ding, maar je wilt natuurlijk ook dat mensen op jouw zoekresultaat klikken. Hierbij speelt structured data een grote rol. Door opvallende sterrenaanduidingen van reviews, breadcrumbs en bedrijfsinformatie trek jij de aandacht van de zoeker. Daarnaast kan het gebruik van structured data er voor zorgen dat jouw website op plek 0 komt te staan.

 

Structured data implementeren op jouw website?

Geen tijd of kennis om zelf aan de slag te gaan met structured data? Blendd helpt je graag verder met het implementeren van structured data! Neem gerust contact met ons op, of plan een call.

Tijd voor een website die wél aan alle eisen voldoet?

Neem contact op
Website Mockup Blendd